Levende school

Levende school

Leren in MAST - Boeiend en uitdagend

Uitstappen

Reizen

Fairtrade

Onze school is een “Fairtrade” school en dit willen wij graag in de kijker zetten.

Er wordt meer dan ooit bewust gekozen voor producten van eerlijke handel in het dagelijks verbruik, wat concreet betekent dat wij door het aankopen van eerlijke producten zorgen voor een betere toekomst van de boeren in het Zuiden.

Een Fairtrade School moet voldoen aan 3 criteria:

  • De hele school onderneemt tenminste 1 actie in het kader van Fairtrade. 
  • De school koopt op regelmatige basis fairtrade producten en lokale landbouwproducten aan voor leerlingen en leerkrachten. 
  • De school communiceert hierover op haar website, in nieuwsbrieven… naar ouders en leerlingen. 
 

Jaarlijks moeten wij als school een herbevestiging van deze titel aanvragen en bewijzen dat we ook het voorbije schooljaar voldeden aan bovenstaande criteria.

Klimaat

We engageren ons voor een gezonde en nette omgeving met aandacht voor het milieu en het klimaat.

Milieu

De school heeft een eigen werkgroep milieu en gezondheid. Elk jaar worden een aantal actiepunten uitgekozen. Hierin wordt gestreefd naar een ludieke, sportieve en/of originele actie die gekoppeld is aan bewustwording en informatie voor de leerlingen. Daarnaast denkt de werkgroep na over het bevorderen van de gezondheid van onze leerlingen. Dit gaat dan over het welbevinden en pesten, maar even goed over het suikergehalte van de drankjes in de refter. Zo kiezen we in onze school bewust om frisdranken buiten te laten en zoveel mogelijk water en drankjes met laag suikergehalte ter beschikking te stellen. Tenslotte houdt de werkgroep zich ook bezig met de dagelijkse opvolging van het sorteren van het afval en het opruimen van de schoolomgeving.

First Lego League

De FIRST® LEGO® League Challenge is een wereldwijde techniekwedstrijd voor jongeren tussen 11 en 14 jaar. Elk team bouwt een LEGO-robot en programmeert deze op een wedstrijdtafel. Daarnaast gaan ze op zoek naar een technische oplossing voor een probleem waar we dagdagelijks tegenaan lopen. En dit allemaal gekaderd binnen het jaarthema.

Kangoeroewedstrijd 2024

Elk jaar nemen we deel aan de kangoeroewedstrijd. De wiskundewedstrijd Wallabie 2024 is er speciaal voor alle leerlingen uit het 1ste en 2de leerjaar A-stroom. De editie bestaat uit het oplossen van leuke reken-, denk -en puzzelvragen.

Olympiades

De Vlaamse Olympiades zijn ‘olympische’ wedstrijden in verschillende disciplines zoals Wiskunde, Fysica, Chemie,… Deze wedstrijden worden georganiseerd voor leerlingen uit richtingen waar deze vakken tot het lessenpakket behoren.

De Warmste Week

Dit jaar gaat de De Warmste Week door in Brugge van 18 t.e.m. 24 december. Als school willen we ons zoals de voorbije jaren engageren om deze Music for Life – actie opnieuw een warm hart toe te dragen. Zeker nu het Warmste Huis terug op het ’t Zand in Brugge staat. 

Dit jaar is het thema ‘samen vlammen tegen eenzaamheid.’ 

Ik ben Sophie Verbrugghe, 20 jaar. Mijn middelbare schoolcarrière heb ik doorgebracht op MAST en volgde daar de richting sociale- en technische wetenschappen. Ik voelde mij direct thuis in MAST. Door de lessen sociale wetenschappen heb ik meer interesse gekregen in de maatschappij. Momenteel studeer ik sociaal werk aan Howest. Sociaal- en technische wetenschappen vormt een mooie basis voor deze studierichting. Na sociaal werk kun je nog verschillende richtingen uit. Zelf zou ik hierna graag nog de master sociaal werk behalen.

Sophie Verbrugghe

Student Sociaal Werk

Mijn naam is Jason De Zutter, en op mijn 23ste heb ik al een behoorlijke reis afgelegd op het gebied van onderwijs en persoonlijke ontwikkeling. Mijn middelbare schooltijd bracht ik door op MAST, waar ik maar liefst 6 jaar lang de richting Techniek Wetenschappen volgde. Die zes jaar waren niet alleen gevuld met leerstof en examens, maar ook met waardevolle ervaringen en herinneringen. Wat me vooral aansprak aan Techniek Wetenschappen waren de wetenschappelijke vakken en de boeiende wereld die ze openden. Maar wat MAST echt bijzonder maakte, was de warme sfeer en de toegankelijkheid van de leerkrachten. Ik voelde me er altijd goed en gewaardeerd, en zelfs nu, jaren later, mis ik die omgeving soms nog wel eens.
Tijdens mijn tijd op MAST heb ik ook de kans gekregen om voorzitter te zijn van de leerlingenraad, een ervaring die mijn leiderschapsvaardigheden heeft versterkt en mijn betrokkenheid bij de schoolgemeenschap heeft vergroot.
Na mijn middelbare schoolcarrière wist ik dat ik iets wilde doen waarin ik mijn passie voor wetenschap kon combineren met mijn verlangen om anderen te helpen en te begeleiden. Daarom koos ik voor een opleiding tot leerkracht secundair onderwijs, met als vakgebied biologie en wiskunde, aan Vives Brugge. De wetenschappelijke kennis die ik had opgedaan tijdens mijn tijd op MAST bleek uiterst waardevol te zijn in mijn rol als toekomstig leerkracht, en later zelfs in mijn huidige opleiding. Momenteel ben ik bezig met een masteropleiding in de seksuologie aan de KU Leuven. Hoewel dit misschien een heel andere richting lijkt dan mijn initiële opleiding, ben ik ervan overtuigd dat mijn achtergrond in de wetenschappen en mijn ervaring als leerkracht me zullen helpen om een waardevolle bijdrage te leveren aan dit vakgebied. Mijn toekomstige doel is dan ook om een leerkracht te worden die niet alleen lesgeeft, maar er ook is voor de leerlingen op vele verschillende vlakken, met speciale aandacht voor relationeel welzijn

Jason De Zutter

Leerkracht secundair onderwijs - Masteropleiding seksuologie

oud leerling mast brugge

"Ik ben Jana, oudleerling van Immaculata. Ik studeerde techniek wetenschappen en was onder-voorzitter van de leerlingenraad. Ik besloot om na het secundair verder te studeren aan Howest. Ik zit momenteel in mijn derde en laatste jaar biomedische laboratoriumtechnologie. De leerstof en de skills die ik leerde in de leerlingenraad sloten perfect aan bij mijn huidige opleiding! Ik ondervond geen enkele moeite om te beginnen aan de hogere studies en de skills leiderschap en organisatorisch zijn die ik ontwikkelde tijdens mijn jaar als ondervoorzitter kwamen goed van pas. Ik ben enorm dankbaar voor al mijn leerkrachten in het secundair voor hun inzet, steun en gedrevenheid. Ik maakte er vrienden die ik op de dag van vandaag nog steeds heb en ben trots om te zeggen dat ik oudleerling ben van Immaculata (MAST Sint-Michiels)!"

Jana Swimberghe

Biomedische Laboratoriumtechnologie

oud leerling mast brugge
"Ik ben Aurélie. Ik studeerde 5 jaar sociaal technische wetenschappen in de MAST, het toenmalig Immaculata. Daar heb ik mezelf kunnen ontplooien tot de persoon die ik vandaag ben. Ik leerde koken, had interessante lessen natuurwetschappen en leerde over het sociale aspect van onze maatschappij. Daarnaast kregen we ook opdrachten die ons tot in de maatschappij bracht. Ik herinner me nog een opdracht om een lesje te geven in een kleuterklas en dat we op bezoek zijn gegaan in een woonzorgcentrum. Daar ontdekte ik mijn passie voor de zorg. Ik ben ondertussen afgestudeerd als een bachelor Verpleegkundige en ben nu tewerkgesteld in het AZ Sint Jan op de afdeling Oncologie- Hematologie. Naast werken, studeer ik ook nog eens voor mijn Postgraduaat Oncologie."

Aurelie Laethem

Verpleegkundige Oncologie-Hematologie bij AZ Sint-Jan

Wat zoekt u?

MAST
Sint-Michiels

MAST
Sint-Andries

Vacatures

Leraar Godsdienst 3de graad 12u - Leraar Godsdienst 3de graad 10u

Leraar
Gezondheidsbevordering en Toegepaste Gezondheidsbevordering

Leraar Godsdienst 3de graad 10u